Andam

Sudah banyak kali Sal meminta izin suami untuk bekerja tetapi setiap
kali jawaban Azman tetap sama.

"Sal duduk ajerlah kat rumah. Jaga budak-budak tu. Buat apa penat-penat
pergi kerja..."

"Sebenarnya saya rasa jemulah Bang. Anak-anak dah besar. Takder banyak
yang nak dibuat. Kalau saya kerja kurang sikit rasa bosan..."

Abang Azman tetap dengan pendiriannya. Sehinggalah pada suatu hari,
Abang Azman pulang dan mencadangkan,

"Apa kata kalau Sal ikut kaum pompuan pegi kelas anyaman dan jahitan
kat Dewan Orang Ramai tu...!"

Pendek cerita cadangan Abang Azman tu Sal terima dengan rasa gembira
yang amat sangat. Sekurang-kurangnya dapat Sal memenuhi masa terluang
setiap hari dan bergaul dengan kaum surirumah penuh masa di taman
perumahan kami. Izan, 4 tahun dengan Idlan, 6 tahun boleh ikut atau
kalau mereka mahu boleh main-main di rumah Kak Bedah, sebelah. Sal pun
boleh berlatih anyaman dan jahitan.

Hari pertama kelas Sal agak malu-malu. Tapi bila akhir kelas, nampaknya
hasil sal lebih baik daripada hasil peserta lain. Kali kedua dan
seterusnya rasa malu Sal dah berkurangan. Kaum pompuan, bila dah dalam
satu kandang besok dan bingit sekali. Tangan menganyam dan menjahit
tetapi mulut pun sama lancarnya. Yang agak tua melatah-latah. Yang muda
sikit berkias-kias bab orang lelaki. Yang belum kahwin tersipu-sipu.

Selepas enam bulan mengikuti kelas tanpa miss tibalah hari apa tu
pertunjukan. Cikgu kelas cakap, pegawai bertanggungjawab peringkat
daerah nak melawat kelas tu untuk meninjau kemajuan peserta. Hari
pertunjukan tu dalam tiga minggu lagi. Cikgu dah cadangkan hasil yang
nak dipertunjukkan. Sal terpilih untuk mempersembahkan jahitan sulam.
Kak Nyemah kena buat masakan, Kak Nini pulak buat gubahan kahwin. Cikgu
cakap, kelas kita mesti tunjuk terbaik. Semua setuju...

Pada hari yang dijanjikan, Sal dah bersiap siang-siang. Sal mintak
Abang Azman ambil cuti satu hari tapi Abang Azman cakap dia banyak
kerja.

"Nanti kalau Sal dapat hadiah nombor satu, menyesal Abang tak datang
hah..."

Pendek cerita memang bertuah betul. Jahitan sulam Sal memenangi hadiah
nombor satu. Dapat hadiah hamper kecil. Ada snack, ada air kotak dan
macam-macam lagi. Kami sekelaurga seronok betul hari tu.

"Bang, Sal punya jahitan dapat masuk peringkat negeri. Pertandingan
akan diadakan bulan depan kat SB. En. Zainal cakap, daerah kita masuk
semua acara!"

"Siapa En. Zainal tu?"

"Entah! Dia yang beri ucapan dengan sampaikan hadiah tadi. Dia cakap
memang cita-cita dia ingin melihat kaum wanita aktif dan
kreatif...entah apa-apa tif lagi, " jawab Sal sambil berseloroh.

"Berapa haribulan pertandingan tu?"

"Entahlah. Kata cikgu kelas hari Sabtu dan Ahad terakhir bulan depan
kat SB. Kelas kita ada buat rombongan dengan bas kecil nak ke sana.
Peserta naik bas khas! Abang cuti yer pegi tengok pertandingan!"

Seperti biasa Abang Azman enggan bercuti.

"Tinggalkan budak-budak ni dengan abang. Dah ada kenderaan khas tak
perlu risaulah. Tambang free kan?'

Seperti dijanjikan pagi Sabtu tu kami berkumpul depan Dewan Orang
Ramai. Semua orang berpakaian cantik dan anggun. Tak sangka semua orang
kelihatan cantik dengan pakaian baru. Semua orang bergelak ketawa. Sal
pulak lepas pikir-pikir terus pilih pakai baju kurung kuning
berbunga-bunga besar. Baju Kebarung yang baru siap tu nak dipakai waktu
terima kadiah nanti (ceh berangan-angan nampaknya)

Lebih kurang jam 9.00 pagi En. Zainal pun sampai. Lepas berbual-bual
dengan beberapa orang dan dengan cikgu kelas kami, Encik Zainal
mengarahkan semua orang naik bas.

"Mana peserta kita semua? Saya nak jumpa sekejap" teriak En. Zainal.

Kami berlapanpun berkumpul depan bas yang enjinnya dah lama panas.

"Haa, semua ni nak menanglah yer! OK Cikgu berapa kereta kita
ada?..hah..dua? tiga?

OK, tiga orang naik kereta Haji Kasim (JKKK), tiga orang lagi naik
kereta cikgu dan lebihnya naik kereta saya!

OK, sapa nak naik kereta saya..."

Nampaknya nasib Sal baik, dapat naik kereta En. Zainal. Sal dengan Kak
Erah naik kereta En. Zainal. Dek En. Zainal berseorangan, Sal selepas
ditolak Kak Erah terpaksa duduk depan.

Perjalanan ke pekan SB memakan masa tiga jam ikut jalan lama yang
berliku-liku dan melintasi banyak kampung. Sepanjang perjalanan tu tak
sunyi dari gelak ketawa sebab En. Zainal ni rupanya kelakar orangnya.
Umurnya dah 51 tahun. Isterinya juga surirumah. Dulu kerja katanya tapi
ambil pencen 45 tahun.

Anak-anak En. Zainal dah besar semuanya. Nanti bila dah pencen, En.
Zainal kata dia nak berkebun. Dia dah beli kebun dusun seluas 12 ekar
kat KL (bukan Kuala Lumpur tu!).

"Suami Sal kerja kat mana?"

"Kat TNB!"

"Bahagian apa?"

"Bahagian Penyelenggaraan!"

"Suami tak marah ke datang ambil pertandingan ni?"

"Apasal pulak nak marah, En. Zainal?"

"Takderlah sesetengah suami tak kasi isteri keluar sendiri-sendiri.
Lagi pulak keluar dengan saya ni...heh..heh..heh.."

"Suami saya bagi izin masuk kelas ni En. Zainal. Saya cakap kat dia nak
bekerja sebab jemu seharian di rumah. Tapi Abang Azman tak kasi. Dia
kata masuk kelas ni pun boleh hilangkan rasa bosan. Lepas tu bila
menang hadiah lagilah dia gembira!"

En. Zainal dah uban pun rambutnya. Bahagian dahinya agak luas sebab
rambut depan dah gugur. Perutnya memboyot sikit sehingga rapat ke
stering Sal nampak. Tapi badannya agak tegap, mungkin selalu main tenis
agaknya, bisik hati Sal.

Setiba di SB kami terus ke Restoran. Kami makan tengah hari. Sehabis
makan, En. Zainal cepat-cepat belanja kami makan.

"Ehh usah susah-susah pasal kami En. Zainal..."

"Alaah, sekali sekala. Apasal takut termakan budi ke?"

"Taklah En. Zainal, kami segan pulak...!"

Lepas tu En. Zainal menghantar Sal dan Kak Erah ke rumah tumpangan SB.
Jam 1.45 tgh, En. Zainal datang jemput kami dan bawa kami ke tempat
pertandingan. Pertandingan bermula pada jam 2.30 petang.

Acara bermula dengan ucapan oleh beberapa orang. Lepas tu pegawai yang
merasmikan pertandingan datang berkunjung ke semua meja peserta yang
diatur mengikut daerah. Pegawai tu kemudiannya disusuli oleh para
hakim. Penat jugak Sal terangkan tentang jahitan sulam kepada panel
hakim. Mereka pulak membelek-belek pakaian hasil jahitan sulam Sal.
Berdebar-debar dada Sal. Heeii kalau menang seronoknya! Bisik Sal dalam
hati. Keputusan diumumkan pada jam 5.30 petang. Pasukan kami memenangi
hanya dua hadiah iaitu sagu hati bagi gubahan perkahwinan sementara, ni
yang seronok ni jahitan sulam Sal mendapat tempat pertama. Sal dan
rakan-rakan bersorak-sorak. En. Zainal, cikgu dan lain-lain ahli
rombongan semuanya gembira bersorak-sorak.

Malamnya kami berkumpul di dewan sekali lagi untuk majlis penyampaian
hadiah. Memandangkan sewaan bas hanya untuk satu hari penyokong yang
datang dengan bas terpaksa pulang pada petang itu jugak. Peserta yang
berlapan, cikgu, En. Zainal dan Hj.Kassim ikut majlis penyampaian
hadiah.

Selepas beberapa ucapan ringkas, majlis penyampaian hadiah pun bermula.
Sal rasa seronok bukan main. Lepas naik ke pentas, turunnya disambut
En. Zainal yang turut memegang hadiah yang diperoleh. Semasa jamuan
selepas penyampaian hadiah, kami asyik bergambar.

Mula-mula kami bergambar beramai-ramai. Lepas tu bergambar dengan
cikgu. Dengan pemenang satu lagi dan lain-lain.

"Ehh, semua pemenang kena bergambar dengan saya juga...!" kata En.
Zainal.

Mula-mula kami bergambar bertiga. En. Zainal di tengah. Sal memegang
hadiah di sebelah kanan En. Zainal. Seronoknya. Cuma Sal terperasan,
tangan kanan En. Zainal dilabuhkan di punggung Sal waktu diam bergambar
tu. Lepas tu Sal bergambar dengan En. Zainal seorang saja. Sekali lagi
tangan En. Zainal hinggap di punggung Sal. Rasa lain macam pulak
gelagat En. Zainal kali ni.

Lepas bergambar, ketika beransur-ansur mencari public phone. En. Zainal
sekali lagi dengan baik hatinya meminjamkan handphone dia. Saya
beritahu Abang Azman yang Sal menang. Cuma Sal beritahu agak lambat
sampai malam nanti sebab peserta kena pergi makan dulu.

Lepas makan, En. Zainal menghantar Sal ke rumah tumpangan. Entah macam
mana En. Zainal ikut masuk ke rumah tempat Sal ditempatkan. Sal tak
dapat nak menolak.

"Terima kasih, En. Zainal sebab baik hati belanja makan dengan
tumpangkan kereta!" cakap Sal selepas takder apa nak dibualkan.

"Sal ni memang pandai jahitan? Kat mana Sal belajar?"

Sal pun ceritakan memang belajar menjahit masa sekolah lagi.

"Tapi saja lebih suka jahit baju kurung, kebaya dan kebarung saja!"

"Haah, Sal pakai tu kebarung jahit sendiri ke?"

"yer, apasal En. Zainal"

"Takder apa, tapi saya tertarik dengan corak kebarung ni...boleh saya
tengok. Kat mana Sal beli kain ni?"

Belum sempat saya menjawab, En. Zainal merapati Sal lalu membelek-belek
hujung kebarung Sal. Seram jugak saya.

"Cantik Sal dengan kebarung ni, kata En. Zainal lagi. Suami Sal tak
risau ke Sal tak balik lagi ni?"

"Takderlah En. Zainal."

"Iyer, saya tengok potongan tubuh Sal sesuai benar dengan kebarung!
Punggung Sal solid, pinggang pun OK. Cuma...cuma..."

"Cuma satu saja, dada Sal agak kecil!"

Memang Sal akui, dada Sal memang kecil. Apa nak buat. Tapi punggung Sal
kembang mekar dan agak tertonggek sikit.

"Saya tanya satu boleh tak. Sal jangan marah!"

"Apa dia En. Zainal?"

"Kalau ada lelaki yang minat kat Sal, apa perasaan Sal?"

"Mana ada, saya ni dah ada anak dua!"

"Jangan terkejut Sal, orang macam Sal ni lelaki suka, lebih-lebih lagi
orang sebaya dengan saya. Daripada anak dara lebih baik yang dah
berpengalaman macam Sal. Sal ni tentu banyak pengalaman kan?"

"Pengalaman apa En. Zainal?"

"Alaah, Sal! Takkan Sal tak faham"

Lalu En. Zainal merapati Sal lagi.

"Ginilah Sal, kalau Sal cium saya sekali boleh tak?'

"Tak maulah En. Zainal, saya ni isteri orang, tak baik..."

"Ehh cium sekali sekejap saja, bukannya apa. Saya cuma nak rasa cium
Sal sekali. Nanti kempunan pulak saya. Orang tua macam saya ni tak
bahaya Sal. Pleaseee saya tak cakap kat orang!"

Merengek-rengek En. Zainal mintak nak cium Sal. Lama-lama dek tak tahan
mendengar permintaannya yang tak tahu berhenti tu,

"OKlah..." tanpa Sal sedari terkeluar jawaban.

En. Zainal merapatkan mulutnya ke bibir Sal. Sal pejamkan mata, tak
sanggup rasanya. Tiba-tiba bibir En. Zainal mengucup rapat bibir Sal.
Tangannya pulak telah merangkul pinggang Sal. Sal mencuba melepaskan
rangkulan En. Zainal tapi tak terdaya.

En. Zainal mengucup-ngucup tak berhenti-henti. Lepas tu En. Zainal
cakap dia perlukan bantuan.

"Bantuan apa En. Zainal?"

"Sebenarnya saya tengah berubat, tapi bomoh tu tetapkan syarat susah
sikit....Saya harap Sal boleh tolong. Mudah ajer"

En. Zainal mintak Sal urutkan batangnya sebab kata dia batang dia kena
diurut oleh wanita selain isterinya untuk pulih. Tak pulak dia cakap
apa penyakitnya.

Sal mencuba mengurut batang En. Zainal. Batang En. Zainal sebenarnya
kecil saja tapi agak panjang. Mula Sal genggam batang tu, seperti
disuruh oleh En. Zainal. Lepas tu, En. Zainal suruh Sal gosok-gosokkan
atau lurutkan perlahan-lahan. Batang En. Zainal nampaknya kurang
bermaya, tak seperti batang Abang Azman. Batang En. Zainal longlai
saja.

Setelah dua tiga minit diurut, batang En. Zainal tak jugak bangkit.
Lepas tu En. Zainal cadangkan supaya dia dibenarkan menggeselkan
batangnya ke badan Sal. Dia cakap kalau digeselkan ke badan mesti naik.
"Tolonglah Sal..." kata dia.

Macam dipukau, Sal ikut saja. En. Zainal lalu memeluk Sal dari
belakang. Terasa batangnya yang terkulai tu di punggung Sal. Dua tiga
kali dia gesel batangnya tak naik jugak. En. Zainal cadangkan supaya
Sal baring. Sal ikut saja. Sal meniarap atas carpet. En. Zainal ikut
meniarap atas belakang Sal. Tangannya memeluk Sal dan meramas-ramas
payu dara Sal. Kemudian En. Zainal menyingkap kebarung Sal. Seluar dalam
sal dilurutkan pulak ke bawah.

"Wahh, montelnya punggung Sal.." kata En. Zainal. En. Zainal
meramas-ramas punggung Sal dua tiga kali kemudian menggesel-geselkan
batangnya di celah alur punggung Sal. Lepas tu tangan En. Zainal
menyambung kerja meramas payu dara Sal. Sal mula rasa geli-geli dan
ngilu-ngilu yang tak ketahuan.

Batang En. Zainal mula mengeras rasanya. Rasa suam-suam sikit di celah
alur punggung Sal. Selang beberapa minit, En. Zainal membalikkan Sal
menelentang pula. En. Zainal melondehkan seluarnya habis ke kaki.
Nampak batang En. Zainal terketar-ketar seperti ular mencari mangsa.
Batang En. Zainal kecil saja tapi panjang. Taklah keras sangat tapi
sekadar cukup makan.

Lepas tu En. Zainal nyonyot payu dara sal. Tangan dia pulak meramas
punggung Sal. Lama-kelamaan, Sal berasa makin geli. En. Zainal,
menjilat-jilat perut, dada dan di ari-ari Sal. Rasa geli-geli makin
bertambah. Lepas tu En. Zainal meramas lagi payu dara Sal. Sal rasa celah
kelangkang dah mula basah. Terasa jugak batang En. Zainal
menjolok-jolok macam ular sawa mencari tikus.

Sal mendengar En. Zainal mendengus-dengus. Lpeas tu En. Zainal mencuba
menjolok batangnya ke dalam cipap Sal tapi setelah beberapa kali
mencuba En. Zainal masih tak berjaya. En. Zainal meramas-ramas lagi
buah dada Sal. En. Zainal menjolokkan batangnya, tak dapat masuk jugak.
Kesian En. Zainal. En. Zainal dah berpeluh. Sal pun rasa geli dan rasa
mau supaya batang En. Zainal tu lolos saja.

Setelah dua tiga kali mencuba, En. Zainal mengubah teknik. En. Zainal
manguit-nguit cipap Sal dengan jari-jarinya. En. Zainal kemudiannya
menjolok cipap Sal dengan jari telunjuk dan dimain-mainkannya. Sal
menggeliat dan terus memeluk En. Zainal dengan lebih rapat. Sal
mengangkat-angkat punggung ke arah jari En. Zainal.. Cipap Sal
mengemut-ngemut.

"En. Zainal ...cepatlah nak batang...nak batang...En.
Zainal...nakkkk!!!..

Sal tarik badan En. Zainal. En. Zainal jolokkan batangnya lalu masuk
cipap Sal. En. Zainal diam sekejap, lepas tu dia sorong-sorongkan
batangnya. Sal kemut-kemutkan batang En. Zainal sekuat hati. En. Zainal
lepas tu lajukan sorong-sorong tu. Makin lama makin laju. En. Zainal
cubit punggung Sal. Batang En. Zainal taklah keras tapi dek panjangnya,
terasa syok juga menusuk jauh. Makin lama makin laju sorong En. Zainal.
Tak lama En. Zainal teriak, ahhh ouohh ahh sambil dia
hentakkan-hentakkan punggungnya. Dirangkul badan Sal dengan kuat, lepas
tu En. Zainal kejang seketika. Dah terpancutlah tu agaknya.

Setelah tu En. Zainal macam tertidur atas badan Sal. Kepuasan. Cuma Sal
sendiri tak sampai ke puncak. Rupanya walaupun dah tua, banyak jugak
benih En. Zainal tumpah...takut jugak termengandungkan anak En. Zainal.
Nanti di samping dapat piala dapat pulak anak En. Zainal.

"Terima kasih, Sal kerana mengubat saya...! Nanti lain kali saya akan
bantu Sal pulak"

Sal bangun lalu En. Zainal mengambil tisu dan mengelap sisa-sisa
benihnya di kelangkang Sal. Baik hati sungguh orang tua ni.

Lepas tu, En. Zainal cium Sal sekali di leher... Geli-geli cuma
kesalnya Sal tak sampai ke puncak. Walhal En. Zainal menyantap Sal
sebagai habuannya. Bertuah orang lelaki...orang punyapun dia sapu.